Матерал з Вкпед вльно енциклопед. Танк бойова машина на ход, як правило, з в якост основного. На раннх етапах розвитку танкобудування нод випускалися танки з виключно озбронням, а псля проводилися експерименти по створенню танкв з озбронням. Вдом варанти танкв з вогнеметом. Основною вдмннстю танка вд нших гусеничних бойових машин з гарматною зброю можливсть швидко переносити вогонь у широких межах та горизонтальних кутв. У переважнй бльшост випадкв таку можливсть реалзовано за рахунок встановлення гармати на , що обертаться у горизонтальнй площин, хоча нечисленн винятки (в ункальному танку для наведення гармати використовуться поворот нахил корпуса за допомогою регульовано гдропневматично пдвски, на перших зразках гармата встановлювалася у по бортах корпусу). може бути вельми схожа з танком конструктивно, але призначена для виршення нших завдань: знищення танкв супротивника з засдки чи вогнево пдтримки вйськ з , а через те ма нший баланс брон та озброння . [ «В «Нив» нещодавно були розмщен зображення велетенського броньованого автомобля, винайденого англйськими вйськовиками. Безстрашний неприступний, пряму вн усю свою громадою в самснький вир битви, пд снаряди та кул, вльно дола ворож шанц, як пуст, незначн перепони та, посявши навколо себе руйнування смерть, спокйнснько вертаться до свого полка. Англйськ солдати назвали свого нового бойового товариша «баком» («tank» «тенк»). (Журнал «Нива», 4 за 1917 р.) Слово «танк» походить вд слова tank , тобто «бак» чи «цистерна». Походження назви таке: пд час вдправлення на фронт перших танкв контррозвдка пустила чутку, що в Англ росйським урядом замовлено партю цистерн для питно води. ¶ танки вдправилися по залзниц пд виглядом цистерн (добре, що величезн розмри та форма перших танкв цлковито вдповдала цй верс). На них навть написали росйською «Обережно. Петроград» . Назва прижилася. Цкаво, що в Рос нову бойову машину спочатку називали «баком» (ще один варант перекладу слова tank) . [ [ Свою появою танки зобовязан . Псля вдносно короткого початкового маневреного етапу бойових дй на встановилася рвновага (т.з. вйна»). Глибоко ешелонован лн оборони складно було прорвати. Звичайний спосб пдготувати наступ уклинитися в супротивника полягав у масованому використанн . Однак виявилося, що по переоранй вибухами, з зруйнованими шляхами, длянц «чистого прориву», яка до того ж перекриваться перехресним вогнем з , не вдаться ввести вйська досить швидко, крм того, супротивник по дючим залзничним та Aрунтовим шляхам в глибин сво оборони встигав пдтягувати резерви та блокувати прорив. Також розвиток прориву утруднювався складнстю постачання через лню фронту. Ще одним фактором, який перетворював маневрену вйну на позицйну, було те, що навть тривала артпдготовка не могла повнстю знищити ус дротян загородження та кулеметн гнзда, як надал сильно сковували д . В результат зявилась думка про принципово новий транспортний засб з високою прохднстю (домогтися яко можна було тльки за допомогою гусеничного шас), великою вогневою силою та гарною захищенстю (хоча б проти кулеметного та рушничного вогню). Такий транспортний засб мг би на великй швидкост долати лню фронту та уклинюватися у глибину оборони супротивника, здйснюючи щонайменше тактичн . Ршення про будвництво танкв було прийнято в р. практично одночасно у Великй Британ . Остаточно перша англйська модель танка була виготовлена в р., коли пройшла випробовування, перше замовлення на 100 машин надйшов у виробництво. Це був танк досить недосконала бойова машина, яка випускалася в двох модифкацях «самець» (з гарматним озбронням у бокових спонсонах) «самиця» (тльки з зброю). Незабаром виявилася низька ефективнсть кулеметних «самиць», як не могли боротися з бронетехнкою супротивника насилу знищували вогнев точки. Тод ж було випущено обмежену серю «самиць», у яких у лвому , як ранше, був , а в правому . Солдати вдразу ж влучно назвали х Уперше танки (модел ) були використан англйською армю проти нмецько арм 15 вересня р. у Франц, на рчц . Пд час битви зясувалося, що конструкця танка недостатньо вдпрацьована з 49 танкв, як англйц пдготували до атаки, на вихдн позиц висунулися лише 32 (17 танкв вийшли з ладу через несправнсть), а з цих тридцяти двох. Що почали атаку, 5 застрягло у болот та 9 вийшли з ладу за технчних обставин . Проте, навть т 18 танкв, що залишилися, змогли просунутися вглиб оборони на 5 км, причому втрати в цй наступальнй операц виявилися в 20 разв менше, нж звичайно. Хоча через малу кльксть танкв фронт не вдалося прорвати остаточно, новий вид бойово технки показав сво можливост, виявилося, що танки мають велике майбутн. У перший час псля появи танкв на фронт нмецьк вояки панчно х боялися. Головн союзники англйцв на захдному фронт, французи, спромоглися розробити та виробити дуже вдалий (настльки вдалий, що його експлуатували навть на початку в армях та ) легкий танк . При конструювання цього танка уперше були застосован численн ршення, що потм стали класичними. Вн мав поворотну башту з встановленою на нй легкою гарматою чи кулеметом (на вдмну вд «спонсонного», тобто у виступах по боках корпусу, розмщення озброння в Mk.1), низький питомий тиск на Aрунт (, як наслдок, високу прохднсть), вдносно велику швидксть та гарну маневренсть. В Рос одним з перших були створен («Росйський всюдихд») та колсний . Кожен з них було виготовлено лише в одному (експериментальному) екземпляр, що пояснюють або непрактичнстю конструкц, або «вдсталстю царського уряду». В росйськй арм у Першй свтовй вйн не було ан втчизняних, ан мпортних танкв. Протягом громадянсько вйни використовувала танки, як вони отримувала вд кран . Один з захоплених червоноармйцями танкв навесн р. послали до , де його розбрали та дослдили. Таким чином, проблему створення втчизняного танка було виршено створенням на основ конструкц французького . Перший з танкв типу М отримав мя «Борець за Свободу тов. . Протягом рр. було виготовлено 15 танкв . Навесн р. у звязку з закнченням та проект було закрито. У бойових дях ц танки участ не брали, х використовували на сльгоспроботах (в якост ) та на вйськових парадах. [ Танки мжвонного (1919-1938 рр.) пероду В перод мж свтовими вйнами за розробку танкв узялися нш держави, окрм , та . В той же час, коли генеральн штаби та уряди великих свтових держав, тверезо оцнюючи пдсумки Першо свтово вйни, розумли неминучсть майбутньо, ще бльш криваво вйни , розроблялися глобальн стратег бойових дй. Стратегя, яку прийняли генштаби, надавала великого значення танковим вйськам та ставила вдповдн завдання перед конструкторами озброння та заводами по випуску танкв. У мжвонний перод танкобудвники та вйськовики ще не прийшли до дино думки щодо оптимально тактики застосування танкв та х конструкц, як наслдок, випускалися танки таких конструкцй, як надал довели свою нежиттздатнсть, бо були вузькоспецалзованими не завжди використовувалися за призначенням. Так, легк танки були вдносно слабкоброньованими, хоча часто високошвидксними (наприклад, радянський ). ·х броня захищала лише вд куль стрлецько збро та снарядних осколкв, в той же час легко пробивалася кулями та снарядами протитанкових гармат, починаючи з калбру 37 мм. Озброння бльшост легких танкв цього пероду було також занадто слабким (калбри артилер 25-37 мм), кльксть екпажа недостатньою (2-3 чоловка), а умови снування на меж фзологчних можливостей танкств . В той же час, на початку 1930-х рр., талановитий американський танковий конструктор створив оригнальну схему незалежно пдвски. Достатньо активно розроблялися конструкц амфбйних навть аватранспортабельних танкв. Безперспективними виявилися малорухом багатобаштов гганти, що носили деклька рзнокалберних гармат кулеметв, як, наприклад, французький 70-тонний та радянський 50-тонний . Така схема вимагала надмрного збльшення екпажа (до 10-12 чол.), що призводило до утрудненост централзованого управлння вогнем у бойових обставинах та ускладнювало конструкцю. Велик розмри (особливо довжина висота) спричиняли демаскування , як наслдок, пдвищену вразливсть на пол бою. Тогочасн адаптован таких «супертанкв», особливо при розворотах. Загалом, величезна кльксть недолкв багатобаштових конструкцй призвело до фактично неможливост виконання ними у повнй мр завдань, що стояли перед важкими танками, тому вже наприкнц 1930-х рр. багатобаштова схема фактично була вдкинута танкобудвниками усх кран. У мжвонний перод зявилися перш танки з дизельними двигунами, наприклад, в у р. (дизель Mitsubishi, 52 к.с.). В вже в середин 1930-х рр. було розроблено програму широко дизелзац танкв усх класв, але реально забезпечити такими моторами вдалося лише середн та важк танки. В решт кран до 1950-х рр. дизельн мотори на танках встановлювалися порвняно обмежено. [ Танки вонного (1939-1945 рр.) пероду пдгнала прогрес у танкобудування. Всього за 6 рокв танки здйснили бльший ривок, анж за попередн двадцять. Значна частина танкв отримала протиснарядне бронювання, могутн довгоствольн гармати (калбром до 152 мм), наприкнц вйни зявилися перш нчн (нфрачервон) прицли (хоча дослди з х встановлення на танк проводилися в СРСР ще до вйни), радофкаця танкв почала вважатися необхдною. Тактика застосування танкв також досягла високого рвня досконалост, у перший перод вйни ( рр.) нмецьк воначальники продемонстрували усьому свтов, як застосування танкових зднань дозволя здйснити операц по оперативному стратегчному оточуванню швидко виграти вйну (т.з. ). Проте решта держав (Велика Британя, Франця, Польща, СРСР тощо) створювали сво власн теор тактики застосування танкв, багато в чому схож на нмецьку. Протягом Друго свтово вйни перше мсце в «свтовй табел про ранги» танкобудвникв займали та частково, нмецьк конструктори . школа зробила наголос на збльшення бронювання довжини гармат, полпшення приладв спостереження (включаючи нфрачервон прилади нчного бачення), а радянська школа брала переважно технологчнстю та масовстю виробництва, вносячи серйозн змни у конструкц базових типв танкв ( , та ) лише за крайньо необхдност. Радянська танкова школа створила також досить вдал модел нших типв бронетанково технки, самохдн артилерйськ установки та винищувач танкв. школа за деяко початково вдсталост в план компонування та технологчност все ж надолужила сво наприкнц вйни за рахунок розгортання масового виробництва деклькох вибраних моделей, гарно якост стал та порохв, а також радофкац (мнмум по дв рац на танк). Найбльш вдалими танками стали (наймасовший), (PzKpfw VI «Tiger I»), та, з деякими застереженнями, (PzKpfw V «Panther») та (PzKpfw VI Ausf.B Tiger II). Найкращими радянськими танками, що брали участь у Другй свтовй вйн, було визнано середнй танк (в рзних варацях, у тому числ його пзнший варант з рзними модифкацями 85 мм гармат) та важкий танк . Кращим американським танком став , який активно постачався в СРСР по . [ Танки пслявонного пероду роздляють на три поколння. Перше поколння пслявонних танкв почало створюватися ще безпосередньо за часв , хоча не брало участ у бойових дях. Це радянськ середн , та важк танки , , , (¶С-10); американськ , , ; англйський та нш. Легк танки остаточно перетворюються на спецалзован бойов машини: плаваюч (радянський